Det gode forløb / Ideudvikling / Hvordan afvises ideer?

Hvordan afvises ideer?

Meget få ideer bliver fravalgt under redaktionsmøderne, så det er nok sjældent den faktor, der påvirker lysten til at præsentere ideer på mødet. Til gengæld kan det godt være ubehageligt, når en ide enkelte gange fravælges. Især for praktikanter, der i forvejen er usikre på, hvad der udgør en god ide.
 
Fravalg af ideer på redaktionsmøder kan overordnet foregå på fire forskellige måder (Gravengaard & Rimestad 2012):
  1. Et eksplicit fravalg med forklaring.
    Redaktøren siger tydeligt ”nej” til historieideen og forklarer, hvorfor det ikke er en god ide.

  2. Et eksplicit fravalg uden forklaring.
    Redaktøren siger tydeligt ”nej” til historieideen, men forklarer ikke, hvorfor det ikke er en god ide.

  3. Et implicit fravalg i form af stilhed.
    Redaktøren siger ikke tydeligt ”nej” til ideen. I stedet siger han ingenting i nogle sekunder, og derefter taler han om noget andet. Ideen bliver ikke nævnt mere og bliver dermed fravalgt.

  4. Et implicit fravalg, hvor en detalje bliver ivrigt diskuteret, og idéen fravælges.
    Redaktøren siger ikke tydeligt ”nej” til ideen. I stedet begynder han og andre mødedeltagere at diskutere en lille detalje ved ideen. Efter denne detalje-diskussion taler ingen om ideen. Ideen bliver dermed fravalgt.
For praktikanterne bliver det meget forvirrende, hvis en ide fravælges uden forklaringer, fordi praktikanten måske ikke helt forstår, hvorfor fravalget finder sted: Hvad var der egentlig galt med min ide? Derfor er det vigtigt at følge op efter en afvisning af en ide, så praktikanten helt konkret lærer, hvorfor ideen ikke blev accepteret. Dette skaber et langt bedre læringsmiljø for den enkelte praktikant.
 
Som vi også beskriver på denne hjemmeside, så er der en stor mængde af tavs ekspertviden i medieorganisationen, fx om hvad der er en god historie. Og jo mere af denne viden, man kan sætte ord på i forhold til praktikanten, desto hurtigere vil praktikanten lære.
 
VI har udviklet en række anbefalinger til, hvordan både praktikantvejledere i medieorganisationerne og undervisere på uddannelsesinstitutionerne kan arbejde strategisk med at understøtte praktikanternes ideudvikling.
Min ide blev afvist
 
Hvis du er praktikant, kan du læse meget mere om ideer og din egen gennemslagskraft i bogen Journalist i praktikDenne hjemmeside henvender sig primært til undervisere, vejledere og andre, der skal støtte praktikanterne i deres læring.