Praktikantens praktikperiode er en proces med en begyndelse, en midte og en slutning. På denne side anvender vi begrebet
servicerejse fra kommunikationsforskningen om denne ”rejse” gennem organisationen.
Set fra praktikantens synspunkt kan man således betragte praktikperioden som en servicerejse i forhold til den medieorganisation, som praktikken foregår i. På siderne om
socialisering har vi indgående beskrevet figuren nedenfor, som kortlægger praktikantens rejse i organisationen og de forskellige faser i praktikperioden.
På baggrund af
Praktikantundersøgelsen har vi identificeret vigtige touchpoints på denne rejse, dvs. vigtige begivenheder i de forskellige dele af processen. Og på denne del af hjemmesiden giver vi gode råd til, hvordan man som praktiksted og som praktikantvejleder kan tilrettelægge den mest hensigtsmæssige praktikperiode for journalistpraktikanten.
(Gravengaard og Rimestad 2015)
Klik på figuren for at forstørre den.
Du kan læse mere om de enkelte faser på disse undersider:
- Pre-encounter phase: Praktikanten vælger medieorganisation og bliver ansat.
Hvordan får man fat i den rigtige praktikant? Og hvilke tiltag kan man sætte i værk, inden praktikanten begynder i praktik?
- Encounter phase: Mødet med medieorganisationen
Hvordan kan man tilrettelægge de første dage af praktikperioden? Hvad kan den første vejledningssamtale med praktikanten indeholde, og hvordan kan den struktureres hensigtsmæssigt?
- Adaption phase: At blive en del af kulturen
Hvordan har man løbende fokus på praktikantens læring? Og hvordan giver man feedback og evaluerer praktikantens indsats?
- Leaving the organisation: Praktikanterne på vej væk fra organisationen
Hvordan sikrer man at få evalueret praktikforløbet – både i forhold til praktikanter og de ansatte i organisationen? Og hvordan tilrettelægger man afskedsceremonier, som betyder, at praktikanterne bliver positive ambassadører for virksomheden?