Er du mesteren, der lærer fra sig ved at lade praktikanten efterligne dig, eller ser du praktikanten som næsten ligeværdig samarbejdspartner, som du snakker med om forskellige muligheder, når en opgave skal løses?
Praktikantvejlederne er ofte de vigtigste mennesker for praktikanterne. Derfor er disse sider skrevet til vejlederne, og du kan som vejleder læse om væsentlige aspekter af rollen som vejleder.
Vi beskriver
den gode vejleder og de forskellige
vejledertyper og -roller (LINK). I arbejdet som vejleder indgår som regel feedback, og vi har samlet den nyeste viden om feedback og kommer med anbefalinger til, hvordan man kan arbejde med feedback (LINK) og refleksion. (LINK)
En individuel uddannelsesplan er central for læringen for og udviklingen (LINK til vygotsky) af den enkelte praktikant, så vi beskriver arbejdet med mål (LINK), hvorfor og hvordan man skriver en uddannelsesplan (LINK) og har også en skabelon til planen.
En af de sværeste ting som vejleder er at opdage en stresset praktikant. Derfor har vi skrevet om, hvordan man taler med praktikanterne om balancen mellem krav og muligheder for at løfte opgaven (LINK), og om
hvilke tegn der findes på stress hos praktikanter, og hvordan man kan opdage stress, selv om praktikanten
sidder et andet sted.