Socialiseringsmekanismer i praktikperioden
Denne øvelse passer bedst under praktiktiden eller efter praktiktiden.
Formål med øvelsen
- At understøtte de studerendes viden om og evne til at analysere socialiseringsmekanismer.
- At gøre de studerende opmærksomme på, hvilke socialiseringsmekanismer de møder i medieorganisationen – og hvordan de oplever dette.
- At træne de studerende i at analysere og reflektere over egen og andres praksis.
Opbygning af øvelsen
Med udgangspunkt i modellen over socialiseringsmekanismer skal de studerende i grupper diskutere en række spørgsmål vedrørende deres egen praktikperiode.
Grupperne bør være sammensat af studerende, som ikke har været i praktik det samme sted, for at gruppedeltagerne opnår indblik i så mange forskellige typer af praksis som muligt.
Inden denne diskussion vil det være en fordel at bede de studerende læse om socialisering og om de socialiseringsmekanismer, som eksisterer i den professionelle praksis i medieorganisationerne, i grundbogen Journalistik i praktik.
Spørgsmålene kan tages én af gangen: Først en gruppediskussion og derefter en diskussion i plenum på hele holdet ledet af underviseren. Eller alle spørgsmål kan uddeles til grupperne, som inden for at bestemt tidsinterval skal nå at diskutere disse. Derefter fælles diskussion i plenum på hele holdet.
Gravengaard og Rimestad 2015
Køreplan
- Gennemgang af socialisering og socialiseringsmekanismer
- I skal nu i grupper diskutere, hvordan I selv har oplevet socialiseringsprocessen, og hvilke socialiseringsmekanismer, I er stødt på. Tag udgangspunkt i skemaet med socialiseringsmekanismer.
- Hvilke socialiseringsmekanismer har du oplevet i praktikperioden?
- Hvordan føltes det?
- Hvilke socialiseringsmekanismer påvirker dig positivt, og hvilke påvirker dig negativt? Hvorfor har de den effekt på dig?
- Hvilke socialiseringsmekanismer virker allerbedst for dig? Hvorfor?
- Til slut diskuteres svarene i plenum.
Materiale
En A4-ark med kopi af socialiseringsmekanismerne.
Spørgsmålene på PPT eller på papir til grupperne.