Denne hjemmeside henvender sig til praktikantvejledere og undervisere, mens bogen Journalist i praktik er skrevet til praktikanterne. Derfor får du som journaliststuderende mest ud af at læse bogen.
Bogen og hjemmesiden er baseret på et omfangsrigt kvalitativt studie af journalistpraktikanter,
Praktikantundersøgelsen. I et år fulgte vi 12 praktikanter på seks forskellige medier. Vi interviewede dem før, efter og under praktiktiden, og vi gik på arbejde med hver af dem i tre dage for at finde ud af, hvordan dagligdagen fungerer for en journalistpraktikant.
Bevæbnet med blok og diktafon observerede vi praktikanternes samtaler med andre journalister, chefer og medpraktikanter og deltog som fluer på væggen i alle praktikanternes gøremål fra morgenrundstykket i kantinen til interviews og reportageopgaver.
Vores intention med bogen er at give journaliststuderende dels en håndbog, som kan hjælpe dem med at håndtere praktiktiden ved at læse om andre praktikanters erfaringer, dels en grundbog, der kan give praktikanterne et teoretisk fundament for at kunne reflektere mere struktureret over praktiktiden.
Derfor orienterer bogen sig på den ene side mod den dagligdags praksis og praktikanternes konkrete oplevelser, på den anden side behandler bogen de teorier, der knytter sig til denne praksis.
Vi præsenterer blandt andet teorier om læring, socialisering, organisationskultur, feedback og arbejdsglæde, men hver af disse teorier er kombineret med vores resultater fra forskningsprojektet med praktikanterne.
Vi håber, at bogen kan bidrage til, at praktiktiden bliver omdrejningspunkt for nogle dybere refleksioner om egen læring, socialisering og arbejdsforhold som journalist. Derfor indeholder bogen også efter hvert kapitel forslag til analyse og refleksion, og det sidste kapitel i bogen indeholder input til, hvordan man kan skrive en opgave om praktiktiden.